Trener biznesu

Trener biznesu - jak nawiązać dobry kontakt z klientem ? – 5 złotych zasad

Paweł Gałuszka
Październik 22 2016

Nauka coachingu

Nawiązanie dobrego kontaktu z klientem zagwarantuje nam trener biznesu, który potem będzie mógł prowadzić skuteczną i komfortową pracę. Osoba odpowiedzialna za nawiązanie kontaktu to trener i to on ma zająć się kierowaniem rozmową w czasie pierwszych spotkań.

Nawiązanie kontaktu przez trenera będzie polegać na kilku zasadach.

1) Faza zerowa

To opis sytuacji między trenerem a menadżerem, w której nie ma jeszcze kontaktu, tak więc nie będzie braku relacji między tymi dwiema osobami. Nie da to podstaw do wejścia czy kontynuowania roboczej relacji miedzy klientem a coachem.

2) Podstawowy kontakt społeczny

Ten rodzaj kontraktu polegać będzie na przestrzeganiu konwencji oraz podstawowych społecznie zasad uprzejmości. Patrząc na coacha rozmawiającego z klientem w tej fazie relacji będzie to rozmowa, prosta przyjemna, w czasie której trener będzie miał odpowiadać na podstawowe pytania. Można powiedzieć, że to coś na kształt spotkania poznawczego, gdy dopiero rozpoczyna się między tymi osobami jakaś więź. I dobry trener biznesu będzie w stanie dalej iść również poza tą fazę.

3) Relacje oparte na procesie

Ten poziom kontaktu będzie oznaczał uzgodnienie ogólnych zasad procesu coachingu. Klient uważa coacha za eksperta w tej dziedzinie. Kontakt opiera się na szacunku nie tyle dla osób coacha, ile dla stosowanych przez niego metod oraz technik.

Rzetelny klient

4) Relacje oparte na fachowych umiejętnościach

W tej właśnie fazie trener będzie już obdarzony przez klient pełnym zaufaniem. Zacznie się tworzyć głębokie porozumienie, ponieważ klient wierzy już nie tylko w proces, ale będzie mieć także zaufanie oraz szacunek do samego trenera jako do człowieka. Takie podejście pozwala osiągnąć stan, w którym możliwe będą zmiany.

5) Porozumienie transpersonalne

Osiągnięcie tej fazy kontaktu wymaga stosowania zaawansowanych umiejętności. Najlepiej opisać go równaniem 1+1=3. Mówi to nam, że dwóch partnerów w relacji działa w jedności tak jak para taneczna, która będzie kreować zwycięski pokaz, a w tańcu z innymi partnerami prezentuje jedynie doskonałości techniczne. Osiągnięcie tej fazy sprawi, że relacja między trenerem a klientem zacznie się rozwijać i tym samym pojawi się większe doświadczenie motywacyjne, które wyjdzie poza samą relację. Doświadczony trener biznesu potrafi zaoferować to wszystkim klientom, ale tylko klient decyduje czy na ten proces chce się zdać.

Udostępnij